MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI, SZTUKI I FOLKLORU
FOLKLÓRNY SÚBOR „ČARNICA” (Słowacja)

Zespół pieśni i tańca powstał 1957 r., jest jednym z najstarszych zespołów folklorystycznych w Koszycach. Od tego czasu działa nieprzerwanie, zrzeszając tancerzy, muzyków i śpiewaków. Ich wspólną cechą jest miłość do ludowości. Čarnica działa jako stowarzyszenie, którego celem jest zachowanie wartości kulturowych i promowanie słowackiego folkloru. Zespół stara się odnajdywać stare materiały etnograficzne stanowiące bazę do choreograficznych opracowań.
 


GO_A (Ukraina)
 
Ten trzyosobowy skład powstał w 2012 roku w Kijowie. W swojej twórczości łączy współczesne, mocno taneczne bity, etniczny wokal i gitarowe riffy. To wszystko tworzy energetyczną, wybuchową mieszankę, która z każdą nową odłosną zadziwia śmiałością eksperymentów.


 
HORA ISRAEL (Izrael)
 
Zespół został założony 28 lat temu przez choreografa Ilana Milo. Grupa łączy izraelski taniec ludowy z ciekawymi kostiumami, aby zapewnić żywiołowy występ. Opracowania choreograficzne bazują na folklorze żydowskim, który przez wiele lat kiełkował w sercach imigrantów na całym świecie, by finalnie powrócić do Izraela.


HUUN-HUUR-TU (Rosja)
 
Zespół światowej klasy z Republiki Tuwy (autonomiczny kraj Federacji Rosyjskiej). Jedna z najbardziej znanych na świecie grup wykonujących muzykę silnie inspirowaną tradycją. Charakterystycznymi elementami ich artystycznych opracowań są szeroki wachlarz stylów i profesjonalne wykonanie tuwińskiego śpiewu gardłowego. Grupa wykorzystuje następujące instrumentarium: igil, chomus (jakucka drumla), doszpuluur (drewniana tuwińska lutnia o długim gryfie), dünggür (szamański bęben) i inne.
 


IZABELA SZAFRAŃSKA Z ZESPOŁEM (Polska)
 
Finalistka VI edycji „Must Be The Music” i półfinalistka 9 edycji „The Voice of Poland 2018”. Śpiewa od 5. roku życia. Fascynuje się i tworzy muzykę sefardyjską, jest związana z rodzinnym zespołem El Saffron. Koncertuje w kraju i za granicą, biorąc udział w wielu projektach artystycznych. Podczas Podlaskiej Oktawy Kultur zaprezentuje repertuar nawiązujący do muzyki żydowskiej.
 
 


ASOCIATA ANSAMBLUL FOLKCLORIC JUNII „JUNII BRAŞOVULUI” (Rumunia)
 
Zespół pieśni i tańca powstały w 1972 r., prezentuje kulturę rumuńską. Poprzez swoje koncerty pragnie odtwarzać atmosferę kultury wsi, jest kontynuatorem zwyczajów przekazywanych z pokolenia na pokolenie. W świecie rumuńskiej wsi poezja, pieśni, muzyka, taniec są zakorzenione mocno, tworząc nierozerwalne więzi. Zespół pragnie być strażnikiem i kontynuatorem tych wartości.
 


KAPELA NIWIŃSKICH (Polska)
 
To uczniowie wiejskich muzykantów, praktycy i badacze muzycznych tradycji Polski, poszukujący rdzennego brzmienia muzyki wiejskiej, inicjatorzy i uczestnicy licznych działań na rzecz ożywiania rodzimej tradycji muzycznej. Ten muzyczny kolektyw tworzą Mateusz i Agnieszka Niwińscy, a także współpracujący z nimi min. Angela Zajcewa, Magdalena Sobczak, Jacek Mielcarek, Piotr Domagalski, Mariza Nawrocka, Katarzyna Szurman, Iga Wasilewska, Jan Tarkowski. Artyści repertuar czerpią z muzyki skrzypcowej Polski Centralnej i południowo-wschodniej, nauczonej wprost od rdzennych mistrzów, odnalezionej w archiwalnych nagraniach i zapisach nutowych.


FOLKLORE ANSAMBLE „KRALYTSIA” THE KIEV NATIONAL UNIVERSITY OF CULTURE ARTS (Ukraina)
 
Zespół został założony w 1991 r. na wydziale sztuki muzycznej Narodowego Uniwersytetu Kultury i Sztuki przez Ivana Sinelnikova. Nazwa grupy powstała od mitycznej bogini wiosny starożytnych Słowian. Głównym kierunkiem działalności twórczej są badania i popularyzacja zwyczajów ludowych, obrzędów, pieśni, choreografii i muzyki instrumentalnej Ukrainy. Teatralna forma występów koncertowych, żywe tradycyjne, autentyczne stroje ludowe, odtwarzanie zwyczajów i ludowych pieśni nadają zespołowi niepowtarzalny, oryginalny koloryt.
 


FOLK GROUP „KUPALINKA” (Białoruś)
 
Zespół folkowy „Kupalinka” posiada swój niepowtarzalny charakter. Ich koncerty przepełnione są żywiołowymi rytmami osadzonymi w białoruskim folklorze. Dzięki zespołowi ludowe piosenki dostają nowe brzmienie, zyskując świeżość. Moc dźwięku bijąca ze sceny powoduje uwalnianie się energetycznych endorfin i sprawia, że nogi same zaczynają tańczyć.
 


N(N)LE CHOREOGRAPHIC ANSAMBLE „MTSVERVALI” OF THE ADJARIAN A. R. (Gruzja)
 
Zespół powstał w 1994 r. w Batumi. Jego repertuar zawsze bazuje na tradycjach gruzińskich, a opracowania sceniczne to spektakle pełne żywiołowości i nieposkromionej energii. Tańce ludowe w ich wykonaniach to m.in. chorumi (wojenny taniec adżarski), chewsuruli (taniec z mieczami i tarczami) czy raczuli (świąteczny taniec chłopców i dziewcząt). Młodzieżowy zespół prezentuje bardzo wysoką klasę artystyczną.
 


ORKESTAR KRISTIJANA AZIROVIĆA (Serbia)
 
Bałkańska orkiestra powstała w 2004 r. W 2008 r. zakwalifikowali się do prestiżowego festiwalu GUCA, który jest największym wydarzeniem muzycznym bałkańskich instrumentów, szczególnie trąbki. Festiwal otworzył zespołowi szeroko drzwi do sukcesów. To grupa pełna wigoru i serbskiego ducha. Bałkańskie rytmy i „najlepsza serbska trąbka” (główna nagroda festiwalu GUCA) to wyznaczniki wysokiego poziomu wykonawczego.
 


ORKIESTRA INSTRUMENTÓW LUDOWYCH „LIDA STATE MUSICAL COLLEGE” (Białoruś)
 
Orkiestra powstała w 1974 r. Dyrektorem artystycznym jest Elena Sechko. Grupę tworzą studenci i wykładowcy Lida State Music Collage. Repertuar jest bardzo zróżnicowany: to klasyczne utwory rodzimych i zachodnich kompozytorów, własne aranżacje ludowej muzyki i współczesne opracowania oparte na folklorze. Ideą zespołu jest prezentowanie tradycji białoruskich poprzez muzykę.
 


BIAŁORUSKI DZIECIĘCY ZESPÓŁ TANECZNY „PADLASKI WIANOK” (Polska)
 
To taneczny zespół białoruski w Polsce. Powstał w 2015 r. przy Stowarzyszeniu na Rzecz Dzieci i Młodzieży Uczących się Języka Białoruskiego AB-BA w Białymstoku. Zespół pragnie zasiewać ziarno miłości do folkloru już od najmłodszych lat. Choreografie tworzone na bazie ludowych tańców przeplecione są zabawami i zwyczajami charakterystycznymi dla kultury białoruskiej. Jednocześnie poziom artystyczny kreowany jest na solidnych podstawach baletowych. Kierownikiem zespołu jest Oksana Prus.
 
 

 
„ROMODA” I „OT-TUDA” (Rosja)
 
ROMODA – Zespół wokalny, który prezentuje tradycyjny folklor Rosji, kontynuując starą manierę wykonawczą. Jest ogniwem, który łączy przeszłość ze współczesnością. Autentyczność dźwięku, czytanie ustnego przekazu, twórcza ekspresja tworzą pomost i ciągłość tradycji. Członkowie zespołu wciąż poszukują repertuaru muzycznego badając go w wielu rosyjskich wsiach i miejscowościach. Na scenie wykonuje nie tylko pieśni, odtwarza też tańce i obrzędy.
OT-TUDA – kapela muzyków, którzy są pasjonatami tradycji rosyjskiego muzykowania w jej najbardziej autentycznej formie. Ich głównym celem jest popularyzacja form tanecznych w tradycyjnej postaci, są organizatorami warsztatów tanecznych i potańcówek etnicznych.


ASOCIACIÓN FOLCLÓRICA DE COROS Y DANZAS „SAVIA VIVA” DE CORIA (Hiszpania)
 
Savia Viva to stowarzyszenie miłośników muzyki i tańca, które zrzesza ponad 70 członków. Zespół kładzie szczególny nacisk na kontynuacje folkloru muzyczno-tanecznego z miasta Coria i autonomicznego regionu Extremadura. Region jest bogaty w liczne pieśni i tańce, które zespół adaptuje w choreograficznych opracowaniach. Stowarzyszenie jest organizatorem własnych festiwali folklorystycznych.
 


LIAUDIES ŠOKIŲ KOLEKTYVAS „SIAUSTINIS” (Litwa)
 
Zespół taneczny istniejący od 16 lat. Członkami są młodzi ludzie w wieku 16–22 lat. Zespół jest dumny, że reprezentuje kulturę Litwy podczas swoich koncertów. W tym roku Siaustinis został nominowany do prestiżowej nagrody Golden Bird, która jest najwyższym litewskim wyróżnieniem artystycznym. W swoim repertuarze ma kompozycje taneczne oparte na rodzimym folklorze.
 
 
 

SKŁAD NIEARCHAICZNY (Polska)
 
Muzycy Składu Niearchaicznego pochodzą z Beskidów, z Lalik, Żywca, Jeleśni – muzyką tego regionu przesiąkali i głównie nią się inspirują. Muzyka tych terenów wykonywana była niegdyś przez dudziarza i skrzypka, dziś nazywanych składem archaicznym. Niearchaiczność składu grupy to nie tylko szersze instrumentarium, ale przede wszystkim dowód na to, że muzyka beskidzkich mistrzów to ciągle żywy twór, który można świadomie rozwijać i wzbogacać.


ZESPÓŁ PIEŚNI I TAŃCA UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO „SŁOWIANKI” (Polska)
 
Zespół powstał w 1959 r. przy Katedrze Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Członkami zespołu są głównie studenci i absolwenci UJ, innych krakowskich uczelni, a nawet studenci zagraniczni polskiego pochodzenia. W zespole mają możliwość rozwijania swoich zdolności i zamiłowań artystycznych. Popularyzując polską kulturę narodową oraz kulturę ludową innych narodów słowiańskich, zespół prowadzi wśród młodzieży działalność edukacyjną w zakresie muzyki, tańca, śpiewu i etnografii.


 
VIGÜELA (Hiszpania)
 
Sztuka, jaką prezentuje Vigüela, najlepiej dowodzi, że muzyka tradycyjna jest wciąż żywa i pełna radości i że jakiekolwiek ulepszenia czy upiększenia nie są potrzebne, aby ją popularyzować. Członkowie zespołu od 30 lat konsekwentnie podtrzymują muzyczny styl pochodzący z ich krainy, Kastylii-La Manczy, położonej na południu Wyżyny Iberyjskiej, w sercu Hiszpanii, i znanej nam z kart „Don Kichota” Miguela Cervantesa. W swojej pracy, od 2014 kładą szczególny nacisk na przywrócenie archaicznego, lokalnego języka muzycznego. 


VOLYNSKYI NARODNYI HOR (Ukraina)
 
To zawodowy zespół artystyczny, założony w 1978 roku w Łucku, mieście obwodu wołyńskiego. Od roku 1989 głównym dyrygentem i kierownikiem artystycznym jest Aleksandr Stadnyk. Podstawę repertuaru chóru stanowią utwory muzyczne oraz opracowania choreograficzne tańców i pieśni ukraińskich, szczególnie z Wołynia. Grupa w swoim dorobku ma 3500 koncertów, z dużym powodzeniem występowała na terenie całej Ukrainy, ale także poza jej granicami. Muzyków oklaskiwano w największych salach koncertowych Kanady, Stanów Zjednoczonych, Włoch, Grecji, Austrii, Belgii, Francji, Niemiec, Polski oraz w wielu innych krajach Europy.


WODA NA MŁYN (Polska)
 
Grupa taneczna Woda na Młyn powstała w grudniu 2013 roku z inicjatywy tancerzy oraz instruktorów, byłych członków warszawskich uczelnianych zespołów pieśni i tańca. Z miłości do folkloru i chęci kontynuowania swoich pasji stworzyli zespół, który wypełnia nie tylko warszawską, ale też ogólnopolską niszę tańca ludowego. Korzystając i czerpiąc z polskich tradycji, Woda na Młyn tworzy kompozycje stylizowane do współczesnej muzyki folkowej i jazzowej bazującej na muzyce ludowej i szlacheckiej. Woda na Młyn to zespół, który szuka inspiracji i powiązań międzykulturowych, łączy dyscypliny sztuki i szuka nowych kontekstów scenicznych dla tańca ludowego, traktując go jako środek artystycznego wyrazu.
 
 

 
ZESPÓŁ PIEŚNI I TAŃCA „KURPIE ZIELONE” (Polska)

Zespół działający przy WOAK w Białymstoku. Powstał ponad 65 lat temu. Od samego początku repertuar zespołu opierał się przede wszystkim na tradycjach sąsiadujących ze sobą regionów: Podlasia, Kurpi Zielonych i Kurpi Białych, ale stale wzbogacany jest o nowe kompozycje. Obecnie grupa prezentuje nie tylko folklor z terenu województwa podlaskiego, ale też ziem górskich (Spisz, Orawa, Żywiecczyzna, Ziemia Sądecka, Beskid Niski) i innych regionów. Zespół nieustannie wzbogaca swoją ofertę repertuarową. W tym roku poszerzyła się ona o nowe opracowania choreograficzne polskich tańców narodowych oraz kompozycji opartych na twórczości Stanisława Moniuszki.

 

Odwiedź nas!
Newsletter
Zapisz się, aby otrzymywać nowe informacje