MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI, SZTUKI I FOLKLORU
FOLKLÓRNY SÚBOR „ČARNICA” (Słowacja)

Zespół pieśni i tańca powstał 1957 r., jest jednym z najstarszych zespołów folklorystycznych w Koszycach. Od tego czasu działa nieprzerwanie, zrzeszając tancerzy, muzyków i śpiewaków. Ich wspólną cechą jest miłość do ludowości. Čarnica działa jako stowarzyszenie, którego celem jest zachowanie wartości kulturowych i promowanie słowackiego folkloru. Zespół stara się odnajdywać stare materiały etnograficzne stanowiące bazę do choreograficznych opracowań. 
 


ENSEMBLE ARTISTIQUE NATIONAL (Kamerun)
 
Zespół od momentu powstania w 1970 r. szkoli artystycznie w dziedzinie muzyki i tańca. Jego ambicją jest tchnięcie w tradycyjną kulturę ducha nowoczesności i otwartości. Popularyzuje kameruńską i afrykańską kulturę oraz tożsamość narodową przez prezentację tańców, śpiewu, gry na tradycyjnych instrumentach na wysokim poziomie. Dyrektorem zespołu jest książę Isaac Yamekune Povetmi – prezes CIOFF w Kamerunie.


FIVE FATHOMS DEEP (Wielka Brytania)
 
To 9-osobowy zespół folkowy, który wprowadza innowacyjną fuzję eterycznego wokalu, smyczków i tradycyjnych instrumentów. Teksty przypominające mroczne baśni i folklorystyczne wyobrażenia przepełnione są nawiedzonymi harmoniami, wprowadzają odbiorcę w magiczny nastrój. Potężną siła celtyckich melodii podkreślona elektrycznym brzmieniem pozwala wczuwać się w klimat świata swoich przodków.
 


HORA ISRAEL (Izrael)
 
Zespół został założony 28 lat temu przez choreografa Ilana Milo. Grupa łączy izraelski taniec ludowy z ciekawymi kostiumami, aby zapewnić żywiołowy występ. Opracowania choreograficzne bazują na folklorze żydowskim, który przez wiele lat kiełkował w sercach imigrantów na całym świecie, by finalnie powrócić do Izraela.


HUUN-HUUR-TU (Rosja)
 
Zespół światowej klasy z Republiki Tuwy (autonomiczny kraj Federacji Rosyjskiej). Jedna z najbardziej znanych na świecie grup wykonujących muzykę silnie inspirowaną tradycją. Charakterystycznymi elementami ich artystycznych opracowań są szeroki wachlarz stylów i profesjonalne wykonanie tuwińskiego śpiewu gardłowego. Grupa wykorzystuje następujące instrumentarium: igil, chomus (jakucka drumla), doszpuluur (drewniana tuwińska lutnia o długim gryfie), dünggür (szamański bęben) i inne.
 


IZABELA SZAFRAŃSKA Z ZESPOŁEM (Polska)
 
Finalistka VI edycji „Must Be The Music” i półfinalistka 9 edycji „The Voice of Poland 2018”. Śpiewa od 5. roku życia. Fascynuje się i tworzy muzykę sefardyjską, jest związana z rodzinnym zespołem El Saffron. Koncertuje w kraju i za granicą, biorąc udział w wielu projektach artystycznych. Podczas Podlaskiej Oktawy Kultur zaprezentuje repertuar nawiązujący do muzyki żydowskiej.
 
 


ASOCIATA ANSAMBLUL FOLKCLORIC JUNII „JUNII BRAŞOVULUI” (Rumunia)
 
Zespół pieśni i tańca powstały w 1972 r., prezentuje kulturę rumuńską. Poprzez swoje koncerty pragnie odtwarzać atmosferę kultury wsi, jest kontynuatorem zwyczajów przekazywanych z pokolenia na pokolenie. W świecie rumuńskiej wsi poezja, pieśni, muzyka, taniec są zakorzenione mocno, tworząc nierozerwalne więzi. Zespół pragnie być strażnikiem i kontynuatorem tych wartości.
 


KAPELA NIWIŃSKICH (Polska)
 
To uczniowie wiejskich muzykantów, praktycy i badacze muzycznych tradycji Polski, poszukujący rdzennego brzmienia muzyki wiejskiej, inicjatorzy i uczestnicy licznych działań na rzecz ożywiania rodzimej tradycji muzycznej. Ten muzyczny kolektyw tworzą Mateusz i Agnieszka Niwińscy, a także współpracujący z nimi min. Angela Zajcewa, Magdalena Sobczak, Jacek Mielcarek, Piotr Domagalski, Mariza Nawrocka, Katarzyna Szurman, Iga Wasilewska, Jan Tarkowski. Artyści repertuar czerpią z muzyki skrzypcowej Polski Centralnej i południowo-wschodniej, nauczonej wprost od rdzennych mistrzów, odnalezionej w archiwalnych nagraniach i zapisach nutowych.


FOLKLORE ANSAMBLE „KRALYTSIA” THE KIEV NATIONAL UNIVERSITY OF CULTURE ARTS (Ukraina)
 
Zespół został założony w 1991 r. na wydziale sztuki muzycznej Narodowego Uniwersytetu Kultury i Sztuki przez Ivana Sinelnikova. Nazwa grupy powstała od mitycznej bogini wiosny starożytnych Słowian. Głównym kierunkiem działalności twórczej są badania i popularyzacja zwyczajów ludowych, obrzędów, pieśni, choreografii i muzyki instrumentalnej Ukrainy. Teatralna forma występów koncertowych, żywe tradycyjne, autentyczne stroje ludowe, odtwarzanie zwyczajów i ludowych pieśni nadają zespołowi niepowtarzalny, oryginalny koloryt.
 


FOLK GROUP „KUPALINKA” (Białoruś)
 
Zespół folkowy „Kupalinka” posiada swój niepowtarzalny charakter. Ich koncerty przepełnione są żywiołowymi rytmami osadzonymi w białoruskim folklorze. Dzięki zespołowi ludowe piosenki dostają nowe brzmienie, zyskując świeżość. Moc dźwięku bijąca ze sceny powoduje uwalnianie się energetycznych endorfn i sprawia, że nogi same zaczynają tańczyć.
 


N(N)LE CHOREOGRAPHIC ANSAMBLE „MTSVERVALI” OF THE ADJARIAN A. R. (Gruzja)
 
Zespół powstał w 1994 r. w Batumi. Jego repertuar zawsze bazuje na tradycjach gruzińskich, a opracowania sceniczne to spektakle pełne żywiołowości i nieposkromionej energii. Tańce ludowe w ich wykonaniach to m.in. chorumi (wojenny taniec adżarski), chewsuruli (taniec z mieczami i tarczami) czy raczuli (świąteczny taniec chłopców i dziewcząt). Młodzieżowy zespół prezentuje bardzo wysoką klasę artystyczną.
 


ORKESTAR KRISTIJANA AZIROVIĆA (Serbia)
 
Bałkańska orkiestra powstała w 2004 r. W 2008 r. zakwalifikowali się do prestiżowego festiwalu GUCA, który jest największym wydarzeniem muzycznym bałkańskich instrumentów, szczególnie trąbki. Festiwal otworzył zespołowi szeroko drzwi do sukcesów. To grupa pełna wigoru i serbskiego ducha. Bałkańskie rytmy i „najlepsza serbska trąbka” (główna nagroda festiwalu GUCA) to wyznaczniki wysokiego poziomu wykonawczego.
 


ORKIESTRA INSTRUMENTÓW LUDOWYCH „LIDA STATE MUSICAL COLLEGE” (Białoruś)
 
Orkiestra powstała w 1974 r. Dyrektorem artystycznym jest Elena Sechko. Grupę tworzą studenci i wykładowcy Lida State Music Collage. Repertuar jest bardzo zróżnicowany: to klasyczne utwory rodzimych i zachodnich kompozytorów, własne aranżacje ludowej muzyki i współczesne opracowania oparte na folklorze. Ideą zespołu jest prezentowanie tradycji białoruskich poprzez muzykę.
 


BIAŁORUSKI DZIECIĘCY ZESPÓŁ TANECZNY „PADLASKI WIANOK” (Polska)
 
To taneczny zespół białoruski w Polsce. Powstał w 2015 r. przy Stowarzyszeniu na Rzecz Dzieci i Młodzieży Uczących się Języka Białoruskiego AB-BA w Białymstoku. Zespół pragnie zasiewać ziarno miłości do folkloru już od najmłodszych lat. Choreografie tworzone na bazie ludowych tańców przeplecione są zabawami i zwyczajami charakterystycznymi dla kultury białoruskiej. Jednocześnie poziom artystyczny kreowany jest na solidnych podstawach baletowych. Kierownikiem zespołu jest Oksana Prus.
 
 

PUNJAB CULTURAL PROMOTION COUNCIL (Indie)
 
Zespół, który wykonuje choreografie oparte na tańcach z rejonu Punjabi. Taniec indyjski to nie tylko gesty, ale opowiadanie historii, wyrażanie swoich emocji gestem. Choreografie zespołu łączą w sobie zarówno elementy tradycyjnych tańców indyjskich, jak i współczesne interpretacje. Niewątpliwie pełne żywiołowości i kolorów spektakle ukazują bogactwo indyjskiej kultury. 
 


„ROMODA” I „OT-TUDA” (Rosja)
 
ROMODA – Zespół wokalny, który prezentuje tradycyjny folklor Rosji, kontynuując starą manierę wykonawczą. Jest ogniwem, który łączy przeszłość ze współczesnością. Autentyczność dźwięku, czytanie ustnego przekazu, twórcza ekspresja tworzą pomost i ciągłość tradycji. Członkowie zespołu wciąż poszukują repertuaru muzycznego badając go w wielu rosyjskich wsiach i miejscowościach. Na scenie wykonuje nie tylko pieśni, odtwarza też tańce i obrzędy.
OT-TUDA – kapela muzyków, którzy są pasjonatami tradycji rosyjskiego muzykowania w jej najbardziej autentycznej formie. Ich głównym celem jest popularyzacja form tanecznych w tradycyjnej postaci, są organizatorami warsztatów tanecznych i potańcówek etnicznych.


ASOCIACIÓN FOLCLÓRICA DE COROS Y DANZAS „SAVIA VIVA” DE CORIA (Hiszpania)
 
Savia Viva to stowarzyszenie miłośników muzyki i tańca, które zrzesza ponad 70 członków. Zespół kładzie szczególny nacisk na kontynuacje folkloru muzyczno-tanecznego z miasta Coria i autonomicznego regionu Extremadura. Region jest bogaty w liczne pieśni i tańce, które zespół adaptuje w choreograficznych opracowaniach. Stowarzyszenie jest organizatorem własnych festiwali folklorystycznych.
 


LIAUDIES ŠOKIŲ KOLEKTYVAS „SIAUSTINIS” (Litwa)
 
Zespół taneczny istniejący od 16 lat. Członkami są młodzi ludzie w wieku 16–22 lat. Zespół jest dumny, że reprezentuje kulturę Litwy podczas swoich koncertów. W tym roku Siaustinis został nominowany do prestiżowej nagrody Golden Bird, która jest najwyższym litewskim wyróżnieniem artystycznym. W swoim repertuarze ma kompozycje taneczne oparte na rodzimym folklorze.
 
 
 

SKŁAD NIEARCHAICZNY (Polska)
 
Muzycy Składu Niearchaicznego pochodzą z Beskidów, z Lalik, Żywca, Jeleśni – muzyką tego regionu przesiąkali i głównie nią się inspirują. Muzyka tych terenów wykonywana była niegdyś przez dudziarza i skrzypka, dziś nazywanych składem archaicznym. Niearchaiczność składu grupy to nie tylko szersze instrumentarium, ale przede wszystkim dowód na to, że muzyka beskidzkich mistrzów to ciągle żywy twór, który można świadomie rozwijać i wzbogacać.


ZESPÓŁ PIEŚNI I TAŃCA UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO „SŁOWIANKI” (Polska)
 
Zespół powstał w 1959 r. przy Katedrze Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Członkami zespołu są głównie studenci i absolwenci UJ, innych krakowskich uczelni, a nawet studenci zagraniczni polskiego pochodzenia. W zespole mają możliwość rozwijania swoich zdolności i zamiłowań artystycznych. Popularyzując polską kulturę narodową oraz kulturę ludową innych narodów słowiańskich, zespół prowadzi wśród młodzieży działalność edukacyjną w zakresie muzyki, tańca, śpiewu i etnografii.


ZESPÓŁ TAŃCA, MUZYKI I PIEŚNI „VIAZANKA” (Białoruś)
 
Został założony w 1971 r. Tworzą go młodzi ludzie, ich średni wiek to 20–25 lat. Są to profesjonaliści – tancerze, śpiewacy, muzycy – dlatego ich widowiska stoją na wysokim poziomie. Zespół prezentuje białoruskie pieśni ludowe, tańce i muzykę oraz tańce narodów świata. Akompaniuje mu zespół instrumentalny, który z powodzeniem występuje również z własnym programem.
 


VIGÜELA (Hiszpania)
 
Sztuka, jaką prezentuje Vigüela, najlepiej dowodzi, że muzyka tradycyjna jest wciąż żywa i pełna radości i że jakiekolwiek ulepszenia czy upiększenia nie są potrzebne, aby ją popularyzować. Członkowie zespołu od 30 lat konsekwentnie podtrzymują muzyczny styl pochodzący z ich krainy, Kastylii-La Manczy, położonej na południu Wyżyny Iberyjskiej, w sercu Hiszpanii, i znanej nam z kart „Don Kichota” Miguela Cervantesa. W swojej pracy, od 2014 kładą szczególny nacisk na przywrócenie archaicznego, lokalnego języka muzycznego. 


VOLYNSKYI NARODNYI HOR (Ukraina)
 
To zawodowy zespół artystyczny, założony w 1978 roku w Łucku, mieście obwodu wołyńskiego. Od roku 1989 głównym dyrygentem i kierownikiem artystycznym jest Aleksandr Stadnyk. Podstawę repertuaru chóru stanowią utwory muzyczne oraz opracowania choreograficzne tańców i pieśni ukraińskich, szczególnie z Wołynia. Grupa w swoim dorobku ma 3500 koncertów, z dużym powodzeniem występowała na terenie całej Ukrainy, ale także poza jej granicami. Muzyków oklaskiwano w największych salach koncertowych Kanady, Stanów Zjednoczonych, Włoch, Grecji, Austrii, Belgii, Francji, Niemiec, Polski oraz w wielu innych krajach Europy.


WODA NA MŁYN (Polska)
 
Grupa taneczna Woda na Młyn powstała w grudniu 2013 roku z inicjatywy tancerzy oraz instruktorów, byłych członków warszawskich uczelnianych zespołów pieśni i tańca. Z miłości do folkloru i chęci kontynuowania swoich pasji stworzyli zespół, który wypełnia nie tylko warszawską, ale też ogólnopolską niszę tańca ludowego. Korzystając i czerpiąc z polskich tradycji, Woda na Młyn tworzy kompozycje stylizowane do współczesnej muzyki folkowej i jazzowej bazującej na muzyce ludowej i szlacheckiej. Woda na Młyn to zespół, który szuka inspiracji i powiązań międzykulturowych, łączy dyscypliny sztuki i szuka nowych kontekstów scenicznych dla tańca ludowego, traktując go jako środek artystycznego wyrazu.
 
 

ZAGORE (Bułgaria)
 
Od ponad 60 lat Zagore jest najbardziej prestiżową wizytówką gminy Stara Zagora w Bułgarii. Opracowania sceniczne to kompozycje oparte na rodzimym folklorze w jego autentycznej wersji oraz na współczesnych interpretacjach muzyki, pieśni i tańców z wielu zakątków Bułgarii. Od 1973 r. zespół ma status zawodowców. Jest laureatem Kryształowej Liry – nagrody przyznawanej przez Ministerstwo Kultury za osiągnięcia w sztuce muzycznej i tanecznej, Order Świętego Cyryla i Metodego Pierwszej Klasy oraz odznakę Złotej Księgi za wkład w rozwój bułgarskiej kultury. Posiada również certyfikat wydany przez Council of the European Scientific and Cultural Community za osiągnięcia w dziedzinie kultury. 
 


ZESPÓŁ PIEŚNI I TAŃCA „KURPIE ZIELONE” (Polska)

Zespół działający przy WOAK w Białymstoku. Powstał ponad 65 lat temu. Od samego początku repertuar zespołu opierał się przede wszystkim na tradycjach sąsiadujących ze sobą regionów: Podlasia, Kurpi Zielonych i Kurpi Białych, ale stale wzbogacany jest o nowe kompozycje. Obecnie grupa prezentuje nie tylko folklor z terenu województwa podlaskiego, ale też ziem górskich (Spisz, Orawa, Żywiecczyzna, Ziemia Sądecka, Beskid Niski) i innych regionów. Zespół nieustannie wzbogaca swoją ofertę repertuarową. W tym roku poszerzyła się ona o nowe opracowania choreograficzne polskich tańców narodowych oraz kompozycji opartych na twórczości Stanisława Moniuszki.

 

Odwiedź nas!
Newsletter
Zapisz się, aby otrzymywać nowe informacje